ILA Berlin 2024 już za nami

Targi ILA Berlin to jedne z największych i najstarszych tego typu imprez na świecie. Ich pierwsza edycja odbyła się w 1909r. Targi trwają pieć dni z czego dwa są to dni otwarte dla publiczności. W czasie tego czasu impreza uzupełniona jest pokazami dynamicznymi.

Wystawa odbywa się w Berlin ExpoCenter Airport przylegającym do lotniska Berlin Brandenburg (BER) w Schönefeld. Podczas imprezy prezentowane są najnowsze osiągnięcia w dziedzinie lotnictwa i astronautyki oraz militariów.

W pokazach dynamicznych zaprezentowały się m.in.: F35 Lightning II, Airbus A400M Atlas, Eurocopter Tiger, NH90, Panavia Tornado,  Eurofighter Typhoon, Airbus A321 XLR, Elektra Solar Trainer.

Na wystawie statycznej można było zobaczyć m.in. A300 Beluga, A310 Zero G, A350, A380, A400M Atlas, AH-64, Boeing E-3 Sentry AWACS, C-130, C-130J, C-17 Globemaster III, , Panavia Tornado, Sikorsky CH-53 Sea Stallion, Airbus Helicopters H145, Dassault Falcon 2000LX, Dornier 228, Airbus Helicopters H135, Embraer A-29 Super Tucano, Eurofighter Typhoon, F-16 Fighting Falcon, F-35 Lightning II, Bombardier Global 6000 Express, Boeing KC-46, Boeing P-8 Poseidon, Pilatus PC-12NG, Boeing-Vertol CH-47.

Rosyjska agresja na Ukrainę, która wywołała największy konflikt zbrojny w Europie od 1945 roku, stała się impulsem do największych inwestycji wojskowych w wielu krajach od czasów zakończenia zimnej wojny, także w Niemczech.  Choć Niemcy początkowo prezentowały zachowawczą postawę wobec pomocy Ukrainie, obecnie stanowią jedno z największych wsparć wojskowych. Ponadto, Niemcy odeszły od swojej pacyfistycznej polityki i zaczęły inwestować znaczne środki w swoje własne siły zbrojne.

Głównym typem samolotu bojowego niemieckich sił powietrznych jest i przez najbliższe czas będzie Eurofighter. W 2025 roku rozpoczną się dostawy trzydziestu ośmiu egzemplarzy w wersji Tranche 4, które zostały zakontraktowane jeszcze w 2020 roku w ramach programu Quadriga. Zastąpią one wycofane już Eurofightery Tranche 1. Trzydzieści  zamówionych samolotów  będzie w wersji jednomiejscowej, a osiem w wersji dwumiejscowej. Kluczową cechą wersji Tranche 4 jest radar AESA ECRS Mk.1.

Podczas targów ILA kanclerz Niemiec ogłosił także zamiar zamówienia dwudziestu samolotów Eurofighter w wersji Tranche 5, z planowanym podpisaniem umowy w 2025 roku. Dokładna konfiguracja Eurofighterów Tranche 5 nie została jeszcze w pełni ustalona, ale kluczowe będzie zwiększenie mocy obliczeniowej komputerów i zastosowanie elementów sztucznej inteligencji, ulepszony system samoobrony oraz poprawę osiągów silników.

Na ILA 2024 zaprezentowano również makietę niemieckiego F-35A Lightning II, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem odwiedzających. W powietrzu pokazano prawdziwy amerykański egzemplarz. W ramach programu NATO Nuclear Sharing Niemcy zamówiły trzydzieści pięć F-35A, które będą zdolne do przenoszenia bomb termojądrowych B61-12. Myśliwce te mają zastąpić Tornada IDS przystosowane do przenoszenia broni jądrowej.

W tym roku mają się rozpocząć także dostawy morskich samolotów wielozadaniowych Boeing P-8A Poseidon, w sumie zmówiono ich osiem. Samoloty te zastąpią w lotnictwie marynarki wojennej P-3C Oriony.

Luftwaffe już odebrała czterdzieści cztery z pięćdziesięciu trzech zamówionych maszyn A400M. Dodatkowo, dostarczono już pięć z sześciu zamówionych w Stanach Zjednoczonych samolotów C/KC-130J Hercules. Samoloty te Niemcy wykorzystują wspólnie z Francją.

Podano także nowe informacje dotyczące samolotu rozpoznania elektronicznego Pegasus (Persistent German Airborne Surveillance System). Przebudowany samolot Bombardier Global 6000 do konfiguracji rozpoznania radioelektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT) został zaprezentowany 5 czerwca 2024r. spółka Hensoldt, wraz z Lufthansa Technik Defense i Bombardier

ILA 2024 to miejsce gdzie ponownie zaprezentowano model Eurodrona. Pierwszy lot tego bezzałogowego samolotu, który jest wspólnym przedsięwzięciem Airbus Defence & Space, Dassault Aviation i Leonardo, zaplanowano na 2027 rok, a wprowadzenie go do służby w Niemczech na 2030 rok. Eurodrony mają zastąpić obecnie używane izraelskie Herony TP.

Niemcy złożyły zamówienie na sześćdziesiąt dwa lekkie śmigłowce bojowe Airbus Helicopters H145M możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne dwadzieścia sztuk. Maszyny będą stanowić tymczasowe rozwiązanie po wycofaniu ze służby śmigłowców Tiger. Ministerstwo Obrony Niemiec ogłosiło plan całkowitego wycofania śmigłowców Tiger do 2033 roku.

Kolejnym istotnym programem w zakresie śmigłowców jest pozyskanie sześćdziesięciu ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Block II Chinook.  Maszyny te zastąpią obecnie używane CH-53GA, które mają zostać wycofane.

Główną bazą dla tych śmigłowców będzie Schöne­walde, gdzie znajdzie się czterdzieści siedem maszyn oraz zaplecze szkoleniowe, obejmujące także symulator. Dodatkowo, dwanaście Chinooków zostanie przydzielonych do sił specjalnych i stacjonować będzie w Laupheim. Do centrum doświadczalnego Luftwaffe w Manching trafi ostatnia z maszyn.

Nadal będzie kontynuowany progran NH90. Obecnie realizowany jest kontrakt na trzydzieści jeden morskich śmigłowców Sea Tiger, przeznaczonych do zwalczania zarówno okrętów podwodnych, jak i nawodnych.

artykuł w przygotowaniu…